woensdag 21 augustus 2013

Lezen

Vroeger las ik onwijs veel boeken. Ik las er minimaal 1 in de 2 weken. En dat was dan geen dun boekje maar een boek van 300 pagina's. Sinds ik op de middelbare school zit, en dan vooral sinds de 2e klas, is dit veel minder geworden. Maar lezen vind ik nog steeds heel leuk, waarom dan?

Nou op school moet je tegenwoordig verplicht boeken lezen, dit heeft heel erg mijn plezier in lezen weggenomen. Je moet een boek lezen, wat je soms totaal niet ligt of wat je niet leuk vind en om dan elke avond verplicht te moeten lezen is niet leuk. Deze zomer had ik mijn leesboeken voor aankomend schooljaar al en hier ben ik dus al in begonnen.
Ik ben ook aan een ander boek begonnen en ik vind allebei de boeken leuk en heb weer wat meer plezier in lezen.

Mijn punt is dus dat als je verplicht boeken moet lezen neem dan af en toe een pauze van een paar dagen en lees een boek wat je echt leuk vind. Zo vind je een stuk sneller weer plezier in het lezen.
Lezen beinvloedt ook je dagelijks leven en kan je heel erg helpen. Is je Nederlandse woordenschat niet zo groot? Ben je niet zo goed in spelling? Of ben je buitenlands en wil je goed Nederlands leren, inclusief alle gezegdes? Lees dan een boek! Boeken helpen je, ze bevatten ook straattaal en dingen die veel gezegd worden maar niet echt officieel in de spelling zijn toegevoegd. Van boeken lezen leer je dus een hoop en het kan je heel erg helpen.
Ik merk ook zelf dat ik veel woorden ken en veel ervan leer terwijl ik het ook nog eens leuk vindt.

Boeken lezen is niet alleen voor nerds maar voor iedereen en als je het leuk vindt waarom dan niet?!

X Merel

Geen opmerkingen:

Een reactie posten